UMIO Brand Celebration Event: Workshops onderstrepen unieke kwaliteiten UMIO

In een rebrandingtraject van anderhalf jaar is een stevige basis gelegd voor UMIO. Ruim een maand na de lancering, staat de nieuwe merknaam van de divisie Postgraduate Education als een huis. Dat merk je aan alles tijdens het feestelijke Brand Celebration Event, op donderdag 23 november. Voor een algemene indruk, klik hier.

 

Vier onderscheidende kwaliteiten

In het rebrandingtraject stond één vraag centraal: waar blinken we nu eigenlijk in uit? Die vraag leidde tot vier onderscheidende kwaliteiten, die tijdens het event elk in een workshop aan bod komen, vertelt Executive Director prof. dr. Mariëlle Heijltjes tijdens haar plenaire sessie, in een tot de laatste rij gevulde aula van de Maastricht University School of Business and Economics. Die onderscheidende kwaliteiten zijn: Navigating complexity, Futurized practice, Dynamic connections en ‘last but not least’ Personal growth. Want zonder die laatste component zouden de programma’s een stuk minder effectief zijn, onderstreept Heijltjes in haar welkomstwoord.

Leertrajecten

Meer dan drieduizend professionals namen in 2016 deel aan een van de leertrajecten van wat nu UMIO heet. Van managementcursussen en incompanyprogramma’s tot het MBA-programma en de Executive Masters. Tot de deelnemers aan de programma’s behoren zowel regionale organisaties als multinationals. Een bijzonder onderdeel van UMIO is de Service Science Factory (SSF), waar in multidisciplinaire teams van academici, studenten en professionals wordt samengewerkt aan nieuwe dienstverleningsconcepten.

Grensverleggend

UMIO slecht niet alleen de grens tussen wetenschap, onderwijs en bedrijfsleven, maar ook disciplinaire grenzen. Maar, waar staat UMIO nu eigenlijk voor? Heijltjes laat de aanwezigen gissen. Dat UM staat voor Universiteit Maastricht, laat zich raden. De betekenis van IO is minder voor de hand liggend. Het kan staan voor Individuals en Organisations, maar ook voor Inside en Outside. In feite kun je er elke betekenis aan geven die je maar wilt. Een van de aanwezigen denkt aan het Italiaanse mio (‘mijn’), terwijl de naam een ander doet denken aan umami, een van de vijf basissmaken. De aanwezigen mogen na de plenaire sessie inderdaad gaan proeven van wat UMIO in huis heeft, tijdens een van de workshops.

Blockchain

Heijltjes verzorgt zelf een van de workshops: ‘De kunst van het laveren in een complexe context’. Tijdens de sessie worden twee vragen beantwoord. Wat is dat en hoe werkt dat: (opereren in) een complexe context? Heijltjes begint de zoektocht naar het antwoord op die vragen met een filmpje over blockchain, een gedistribueerde database die een groeiende lijst bijhoudt van data-items die bestand zijn tegen manipulatie en vervalsing, anders dan een gecentraliseerd of gedecentraliseerd model. Een voorbeeld van blockchain is de digitale munteenheid Bitcoin, waar geen bank of andere instantie achterzit.

Eenvoudig en gecompliceerd versus complex

Heijltjes vertelt dat complexe problemen moeten worden onderscheiden van eenvoudige en gecompliceerde vraagstukken. Aan de hand van enkele voorbeelden leren de aanwezigen het verschil tussen de drie. Zo komen ze er al discussiërend achter dat de lancering van een spaceshuttle zeker geen eenvoudige, maar ook geen complexe opgaaf is. Wat maakt een vraagstuk dan complex? De onzekerheid en (on)voorspelbaarheid, de dynamiek, en het aantal factoren en de controle daarover maken een probleem complex. Het is belangrijk een complex probleem te herkennen, want in dit geval werkt de traditionele aanpak niet, die wel volstaat bij eenvoudige en gecompliceerde problemen.

Zelfsturing

Het is een workshop, dus de deelnemers moeten ook écht aan het werk. Ze krijgen de opdracht van Heijltjes om te gaan staan en twee andere aanwezigen in gedachten nemen. Vervolgens moet iedereen net zo lang rondlopen totdat ze zich op gelijke afstand van die twee bevinden. Dat klinkt misschien als een onmogelijke opgaaf, maar binnen welgeteld één minuut staat iedereen stil en is de opdracht voltooid. Zonder sturing van bovenaf. Had je één persoon verantwoordelijk gemaakt voor de uitvoering van de opdracht in plaats van het iedereen zelf te laten uitzoeken, dan had men waarschijnlijk nu nog rondgelopen. Een wijze les: zelforganisatie is veel effectiever dan organisatie van hogerhand, zolang er maar een paar eenvoudige regels zijn waar iedereen zich aan houdt.

Mariska van Wijnen (NEVI): “Mijn werkgever NEVI heeft in samenwerking met UMIO het Procurement Leadership Program ontwikkeld. NEVI is een betrekkelijk kleine organisatie die voor complexe uitdagingen staat. Wat ik geleerd heb, is waaróm een traditionele manier van leidinggeven niet past bij die uitdagingen. Ik weet nu welke leiderschapsstijl daar wél voor nodig is en welke eisen worden gesteld aan een leider ‘Nieuwe Stijl’.”

Polarity maps

Binnen organisaties is er altijd een zeker spanningsveld tussen verschillende krachten, zoals creatie versus controle. Met een polarity map, een eenvoudig kwadrant, kun je die krachten in de hand houden, door heen en weer te bewegen – te laveren – tussen die verschillende krachten. Slaat de balans door naar controle? Laat dan wat meer creativiteit toe. Wordt er te veel gecontroleerd? Schep dan ruimte voor creativiteit. Nieuwsgierigheid, compassie en moed zijn de kwaliteiten waarover een leider ‘nieuwe stijl’ moet beschikken, ter vervanging van gewoontes, ego respectievelijk angst. Met een quote van Søren Kierkegaard, Heijltjes’ favoriete filosoof, komt de workshop ten einde.

René Katerberg (Tealwork): “Ik ken Mariëlle en kan haar didactische aanpak erg waarderen. Ze laat je zelf zoeken naar antwoorden in plaats van ze voor te kauwen. De polarity map kende ik nog niet en ga ik zeker toepassen in de praktijk.”

Dynamic connections

Onder het genot van een hapje en een drankje wordt er nog druk nagepraat. Sommigen borduren voort op wat behandeld is in de ‘eigen’ workshop, terwijl anderen nieuwsgierig zijn wat er in de andere workshops aan bod is gekomen. De afsluitende borrel is wellicht informeel, maar onderstreept toch een van de vier kernkwaliteiten van UMIO: Dynamic connections. Nadat de banden zijn aangehaald, keren de aanwezigen rond de klok van zeven uur huiswaarts. Met een volle maag, een goodiebag en twee PE-punten rijker.

 

Text: Ron Meijers
Photo: © Chris Ummels