Design Thinking op de Dag van de Limburgse Financial

Dinsdag 20 november werd TheaterHotel De Oranjerie in Roermond gevuld door circa 240 financieel professionals. Ze waren afgekomen op de alweer achtste Dag van de Limburgse Financial, die in het teken stond van het thema Digitalisering & Leiderschap.

Professor Dr. Harold Hassink, hoogleraar aan de Maastricht University School of Business and Economics (SBE) en programma-directeur bij UMIO, stond in 2011 mede aan de wieg van dit initiatief: “Ten onrechte wordt vaak gesteld dat er te weinig senior financiële posities zijn in onze regio. Deze dag draagt bij aan de bewustwording op dit vlak”. Dat deze dag nu al voor de achtste keer plaatsvindt, onderstreept de geldigheid van deze visie.

Keynote

Na de opening door Harold Hassink was het woord aan Menno Middeldorp, Hoofd RaboResearch Nederland en Hoofdeconoom Nederland voor Rabobank. In zijn keynote lecture benadrukte Middeldorp dat technologische kennis onmisbaar is voor de moderne finance professional, maar dat management niet mag ondersneeuwen door de aandacht voor technologische innovaties. Na het plenaire deel splitsten de aanwezigen zich op om twee van in totaal acht masterclasses bij te wonen.

Masterclass ‘Doing is Thinking’

Dominik Mahr – Associate Professor bij Maastricht University en wetenschappelijk directeur van Service Science Factory – verzorgde een van de masterclasses: Doing is Thinking – De innovatie van digitale financiële diensten.

Digitale disruptie, teweeggebracht door diverse technologische ontwikkelingen, zorgt voor opschudding in vrijwel elke sector. Innovatieve nieuwkomers als Airbnb en Uber tornen aan de posities van het establishment. Bedrijven die tot de gevestigde orde behoren, worden gedwongen hun bestaande bedrijfsmodel kritisch onder de loep te nemen. De financiële dienstverlening vormt daarop geen uitzondering.

Hoe geef je als organisatie handen en voeten aan innovatie? Een bijzonder praktische manier daarvoor is Design Thinking. Deze methodologie is erop gericht om een probleem vanuit de behoefte van de klant te definiëren en met innovatieve oplossingen te komen. Design Thinking draait om denken door te doen, dat wil zeggen goede ideeën snel in de praktijk brengen, van de ervaring te leren en ze te verbeteren. Deelnemers ervaren tijdens de masterclass hoe Design Thinking in zijn werk gaat, door tijdens een korte workshop zelf aan de slag te gaan met een case.

Wat workshopdeelnemers zeiden:

“Design Thinking heeft me aan het denken gezet over de vraag of we binnen onze organisatie wel écht klantgericht bezig zijn.”

“Als deze workshop me één ding heeft geleerd, is het wel dat je bij innovatie altijd vanuit de klant moet denken.”

“Het ‘denken door te doen’ en ‘doen is begrijpen’ sprak mij erg aan.”

 

Service Design voor u?

In een Service Design-traject van acht tot twaalf weken kan Service Science Factory ook uw organisatie helpen bij het vergroten van de innovatiekracht en het ontwikkelen van een nieuw of verbeterd serviceconcept. Organisaties als APG, Siemens en Volkswagen gingen u voor, en profiteerden van de praktische toepassing van de nieuwste wetenschappelijke inzichten en methodes. Voor een eerste kennismaking met Service Design is de Workshop Service Design Thinking bijzonder geschikt.

Meer informatie? Neem contact op met Dominik Mahr