Gedragsverandering: nudge voor nudge

English version

Hoe kunnen we als individu of groep de juiste keuzes maken in een wereld die telkens dynamischer en complexer wordt? Het is een zware vraag voor een sessie van slechts twee uur maar dat was juist de bedoeling van deze UMIO Breakfast Booster: men neme een cocktail van mensen, ideeën, academische kennis en motivatie en mixt deze om tot relevante inzichten te komen die kunnen worden toegepast op levensechte werksituaties. Niet te vergeten uiteraard de andere essentiële ingrediënten van de sessie: koffie en croissants.

Een zaadje planten

Het evenement vond plaats op donderdag 9 mei bij Brightlands Campus Greenport Venlo. Een perfecte gelegenheid om de creativiteit een boost te geven. Het was de eerste sessie die UMIO in samenwerking met deze Brightlands campus heeft georganiseerd; een plek met aandacht voor gezonde voeding, het verbouwen van innovatieve gewassen en de bio-circulaire economie. De sessie werd gefaciliteerd door Dr. Thomas Post, Assistant Professor Finance bij Maastricht University School of Business and Economics (SBE), en Pieter Verhallen, een PhD-student binnen het departement Marketing & Supply Chain Management, ook onderdeel van SBE. De 45 deelnemers aan deze Booster vertegenwoordigden een diverse mix van ondernemers en professionals van regionale bedrijven, MKB’s en overheidsinstellingen.

Effectieve nudges

De deelnemers leerden hoe effectieve nudges kunnen worden ingezet om consumentengedrag op een positieve manier te beïnvloeden. Een groot gedeelte van menselijk gedrag is immers niet rationeel maar wordt ingegeven door “bias”. Hoewel het begrijpen van “biases” heel belangrijk is om ze te voorkomen, is de grootste uitdaging juist om remedies en oplossingen toe te passen binnen organisaties. Waar drastische maatregelen vaak snel leiden tot behoorlijke weerstand, is “nudging” als een stille, bijna onzichtbare gids die ons langzaam en subtiel naar een meer positief gedragspad begeleidt.

Deelnemers kregen een beter inzicht in hoe ze effectieve nudges kunnen kiezen en met hands-on teamwork en presentaties leerden zij hoe ze deze in hun eigen diensten en organisatieprocessen konden verwerken om consumentengedrag op positieve wijze te beïnvloeden. Thomas Post en Pieter Verhallen lieten zien hoe Behavioural Screening werkt om de juiste nudges op het juiste moment in een proces te kiezen. Iets dat resulteert in het effectief behalen van specifieke doelen binnen een organisatie.

In de context en ambities van Brightlands Campus Greenport Venlo ging één van de sprekende voorbeelden uiteraard over voeding en over de vraag hoe Behavioural Screening kan helpen om mensen op een gezondere manier te laten eten. Het is immers een gegeven dat je nooit op een lege maag boodschappen moet doen omdat je op zo’n moment de verkeerde dingen koopt. Dus wat als je – bijvoorbeeld op je werkplek of op school – je lunch op voorhand kunt bestellen zodat je niet op het “moment suprême” wordt overtuigd door de geur van versbereide frites of ander fastfood? Door gebruik van een Behavioural Screening “truc”, in dit voorbeeld een bestelmodule, werd de consumptie van gezonde voeding verdubbeld.

Een recept voor succes?

“Ik denk dat het een win-win was”, bevestigde Dr. Thomas Post. “De betrokkenheid van de deelnemers was groot en iedereen had ook nog eens veel plezier.” Pieter Verhallen voegt toe dat deelnemers met een open houding binnenkwamen en hoewel de meesten niet eerder in aanraking waren geweest met ideeën rondom “nudging”, kwam toch iedereen met mooie ideeën en verliet men de campus met enkele praktische oplossingen en inspiratie over hoe deze kennis verder in te zetten binnen ieders eigen werkomgeving.

Jouw uitdagingen aanpakken met nudging?

Heb je behoefte om de professionele uitdagingen binnen jouw organisatie aan te pakken met behulp van nudging? Wij bieden niet enkel onderzoekskennis maar helpen bedrijven ook actief met het toepassen van die kennis om tot effectieve oplossingen te komen. Interesse in een vrijblijvend gesprek over het potentieel van nudging? Neem contact op met:

Gordon Miesen 
Manager Business Development & Client Relations at UMIO

of benader een van onze nudging experts:

Dr. Thomas Post 
Assistant Professor Finance, Maastricht University School of Business and Economics

Pieter Verhallen
PhD-student Marketing & Supply Chain Management, Maastricht University School of Business and Economic