Tips voor een leven lang leren

We spreken alumnus Ronald Hillege over wat een leven lang leren en duurzame inzetbaarheid in het onderwijs en voor hem persoonlijk betekenen. Ronald studeerde in 1991 af aan Maastricht University, werkte er tot 2002 en is sindsdien verbonden aan de Fontys Sporthogeschool, waar hij hoofddocent is.

Vaardigheden en mediawijsheid

Werkzaam in het onderwijs, kent Ronald het belang van een leven lang leren beter dan menig ander. “De wereld verandert steeds sneller. Om al die veranderingen te kunnen bijbenen, zul je jezelf continu moeten blijven ontwikkelen”, vertelt hij. Zo zag Ronald, al bijna dertig jaar werkzaam in het onderwijs, tijdens zijn loopbaan het belang van digitale vaardigheden toenemen. “Digitalisering is een ontwikkeling die vrijwel elk beroep raakt en waarin je wel móét meegaan. We hebben in het onderwijs de boeken ingeruild voor digitaal lesmateriaal, maar communiceren ook via andere kanalen met studenten, zoals Facebook en Instagram. Dat vraagt óók van de oudere generatie docenten om een bepaalde mate van mediawijsheid”, geeft Ronald een voorbeeld van een 21e-eeuwse vaardigheid.

Duurzame inzetbaarheid

21e-eeuwse vaardigheden, of 21st century skills, zijn competenties die iederéén tegenwoordig nodig heeft om mee te gaan in alle veranderingen en zichzelf duurzaam inzetbaar te houden. “Duurzame inzetbaarheid is een uitdaging voor organisaties én medewerkers. Je moet jezelf voortdurend kritische vragen stellen. Passen de taken die ik uitvoer nog wel bij me? Houd ik dit vol tot mijn pensioen? Waar liggen mijn ambities? Welke mogelijkheden biedt mijn werkgever me om die te verwezenlijken? De motivatie moet uit de medewerker zelf komen, maar een werkgever mag je best uitdagen en stimuleren op dat gebied. Zo is er binnen Fontys bijvoorbeeld professionaliseringsbudget voor het volgen van extra cursussen en opleidingen”, verduidelijkt Ronald.

Toenemende flexibiliteit

In principe zijn er twee soorten werknemers: zij die grenzen zien en zij die kansen zien. “Persoonlijk zie ik kansen altijd als een uitdaging. Gelukkig werk ik ook voor een organisatie die mij de mogelijkheid biedt die ook te benutten. Bijvoorbeeld door het volgen van een cursus, een verandering in takenpakket of verandering van functie. Fontys Sporthogeschool heeft ook ‘Het Nieuwe Werken’ geïntroduceerd. Je hebt hier een grote vrijheid om, buiten de lesuren om, zelf je werk in te richten. Daardoor neemt je flexibiliteit enorm toe, maar dat vraagt wel om een grote mate van zelfregulering en vaardigheden als plannen en timemanagement”, refereert Ronald andermaal aan 21e-eeuwse vaardigheden.

Multidisciplinaire samenwerking en het creëren van lerende teams

Toen Ronald binnen zijn eigen organisatie tegen een vraagstuk aanliep, vond hij het antwoord bij UMIO, in de vorm van de managementcursus Leren, Innoveren en Presteren binnen Organisaties. “Binnen Fontys zijn we continu bezig met innovatie. Ik was dan ook erg nieuwsgierig naar deze cursus. Tijdens het programma kwam het thema ‘teaming’ voorbij, wat in feite draait om multidisciplinaire samenwerking en het creëren van lerende teams. We hebben dit begrip geïntroduceerd en zijn bezig om het verder te implementeren binnen organisatieonderdelen van Fontys Sporthogeschool. Op dit moment heeft dit al geleid tot een betere samenwerking binnen en tussen bepaalde teams. We hebben vooral geleerd om innovatieve ideeën sneller te vertalen naar de praktijk, wat uiteindelijk leidt tot betere prestaties”, besluit Ronald.

Loop je ook tegen vraagstukken aan op het gebied van persoonlijke ontwikkeling of organisatieontwikkeling? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. We bekijken graag samen met jou en/of je organisatie welk programma of maatwerktraject het beste aansluit bij jouw/jullie uitdagingen.