UMIO’s Service Science Factory onderzoekt draagvlak voor tweetalig onderwijs

Is er in Limburg een voedingsbodem voor het aanbieden van Nederlands- én Duitstalig onderwijs op vmbo-niveau, nu en in de toekomst? Dat onderzoekt Service Science Factory (SSF) sinds begin oktober in opdracht van Provincie Limburg. Begin december presenteert het verantwoordelijke projectteam de onderzoeksresultaten.

Waarom dit onderzoek?

Duits is een belangrijke taal in Limburg. Werkgevers aan beide kanten van de grens zitten verlegen om tweetalige werknemers. En waar elders in Nederland het vak Duits afneemt in populariteit, blijft het in Limburg een stabiele factor binnen het middelbaar onderwijs. Op sommige Limburgse scholen neemt de populariteit zelfs toe.

De invoering van tweetalig onderwijs binnen het vmbo zou op termijn kunnen zorgen voor een betere aansluiting van vraag en aanbod op de Euregionale arbeidsmarkt. Aangezien Provincie Limburg een goed onderbouwde beslissing wil nemen over dit vraagstuk, is Service Science Factory (SSF) gevraagd om het te onderzoeken. 

Wie voert het uit?

Service Science Factory (SSF) is onderdeel van UMIO, de onderwijstak voor professionals van Maastricht University’s School of Business and Economics. SSF is uniek vanwege zijn eigen methode om innovatieve oplossingen te ontwikkelen, genaamd Double Diamond. De oorsprong hiervan ligt in de Design Thinking-methodologie. Double Diamond bestaat uit vier fases: Discover, Define, Develop en Deliver. Tijdens dit project voor Provincie Limburg wordt vooral gewerkt in de eerste twee fases.

SSF heeft een projectteam samengesteld dat onder anderen bestaat uit masterstudenten van Maastricht University en studenten van de Hotel Management School Maastricht. Ook dr. Trudie Schils van de School of Business and Economics maakt deel uit van het team. Als projectexpert houdt zij zich onder meer bezig met de kwaliteitsbewaking en de analyse en interpretatie van data. Provincie Limburg legt als verbindende partij de contacten met scholen en andere stakeholders.

Hoe wordt het onderzoek ingevuld?

Het projectteam pakt het onderzoek holistisch aan. Dit betekent dat deskresearch wordt gecombineerd met uitvoerig kwalitatief en kwantitatief onderzoek. Deze aanpak levert een volledig en onderbouwd resultaat op.

Alle belangrijke stakeholders worden bij het onderzoek betrokken. Denk daarbij aan leerlingen, ouders, scholen, Nederlandse én Duitse werkgevers en grensinformatiepunten.

Wanneer zijn de resultaten bekend?

Begin december presenteert het projectteam de onderzoeksresultaten in de vorm van een rapport. De belangrijkste resultaten worden ook op deze website gepubliceerd.