Omschrijving
Veel organisaties bevinden zich in een neurotische spagaat. Aan de ene kant is er een groot
verlangen naar samenwerkingsvormen waarin autonomie, vertrouwen, motivatie en vakmanschap
centraal staan, terwijl ze aan de andere kant verstikt worden door regels, normen, kaders,
structuren en andere typen controls. Vrijwel niemand wil het, maar toch lijken ‘de systemen’ vaak te
winnen van ‘de mensen’. Veel populaire managementopvattingen geven een eenvoudig advies:
minder regels en meer vrijheid. Die suggestie is niet alleen irreëel, maar ook onwenselijk. Het spel is
veel delicater en herbergt een zoektocht naar nieuwe toepassingen van controls waarin economie
en sociologie samenvallen.
Doelstelling
Het doel van deze schriftelijke cursus is om financieel managers te leren hoe ze management control
systemen in organisaties meer op basis van (gezond) vertrouwen kunnen inrichten. Duidelijk wordt
dan hoe management control het vertrouwen in zorgorganisaties kan versterken, en – omgekeerd –
hoe vertrouwen de toegevoegde waarde van management control kan versterken. Op deze wijze
wordt management control minder instrumenteel en komt het op een natuurlijke, welhaast
vanzelfsprekende manier in verbinding met ‘zachte’ componenten als gedrag, cultuur, motivatie en
leiderschap. U krijgt daarbij concrete handvatten voor belangrijke ‘hoe-vragen’ over onder andere
het definiëren van prestaties en bijbehorende indicatoren in zorgorganisaties zonder afbreuk te
doen aan motivatie, het afleggen van verantwoording door medewerkers op basis van vakmanschap
en loyaliteit in plaats van op administratieve normen, en het verleiden van mensen tot wenselijk
gedrag met behulp van management control, zonder dat ze alleen rationeel worden overtuigd.
Inhoud
Deze schriftelijke cursus is gebaseerd op het actief leren principe. De leerstof bestaat uit een
gedeelte van het boek “Van Cijfers naar Waarden” van dr. Kees Tillema. Tijdens het volgen van de
cursus is er mogelijkheid tot stellen van vragen aan de docent(en). De schriftelijke cursus wordt
afgesloten met een individuele schriftelijke opdracht die bestaat uit enkele kennis-, inzicht- en
toepassingsvragen. Deze eindopdracht wordt beoordeeld op `pass fail´ basis. U bent geslaagd voor
de cursus als u overtuigend aantoont dat u de leerstof kritisch en integraal heeft doorgenomen en
bovendien kunt toepassen in de praktijk.
PE-uren
8