Het is de ergste nachtmerrie van een inkoopmanager: een tekort aan het belangrijkste product voor het hele bedrijf – zelfs zo erg dat het bedrijf moet sluiten. Dit overkwam KFC, het bedrijf voor gefrituurde kip dat – geloof het of niet – zonder kip kwam te zitten. Studenten analyseren de KFC-casus tijdens de sessie Managing Spend and Suppliers onder leiding van Prof. Dr. Frank Rozemeijer. Peter Roozemond, Manager Global Product Development bij Avient Protective Materials, deelde zijn ervaring: “Een geweldige crash course met een breed overzicht van procurement en supply chain management. De KFC-case, samen met andere voorbeelden uit de praktijk, bracht de theorie tot leven.”
De sessie maakt deel uit van de module Sustaining Competitive Advantage van de On-Campus MBA. Voordat studenten KFC’s kippentekort aanpakken, worden ze geïntroduceerd in de wereld van inkoop. Frank Rozemeijer begint met de geschiedenis van inkoop, supply chain management en purchasing performance management. Hij legt uit dat de manier waarop een toeleveringsketen is ontworpen een belangrijk verschil maakt. Een aanzienlijk deel van de kosten van verkochte goederen komt van leveranciersfacturen, maar leveranciers spelen ook een cruciale rol in het stimuleren van innovatie en duurzaam succes. Om kosten, waarde en risico’s effectief te beheren, vertrouwen bedrijven steeds meer op hun inkoopfunctie.
Rozemeijer begint met de basis: wat is inkoop? Wat is het verschil tussen inkoop, inkoop en sourcing? En wat houdt de rol van een inkoopmanager in? Een belangrijke onthulling is de financiële impact van inkoop. In het gegeven voorbeeld leiden het selecteren van betere leveranciers en het verbeteren van inkoopstrategieën tot een betere time-to-market, meer werkkapitaal en uiteindelijk een aanzienlijk hoger rendement op het nettovermogen. Professionele inkooporganisaties maken gebruik van categoriemanagement, strategische inkoop en leveranciersrelatiebeheer om waarde te ontsluiten voor hun zakelijke belanghebbenden. In deze sessie verkent Rozemeijer de belangrijkste benaderingen die bedrijven kunnen gebruiken om waarde te ontsluiten – zowel in theorie als in de praktijk – aan de hand van cases zoals de supply chain crisis bij KFC.
De Sourcing Toolkit
Het beheren van uitgaven en leveranciers is geen eenvoudige taak. Inkopers moeten omgaan met talloze uitdagingen en risico’s. Het identificeren van kritische leveranciers, het implementeren van risicobeperkende strategieën en het onderhouden van sterke relaties met belangrijke inkoopmanagers zijn allemaal essentieel voor het verkrijgen van een beter inzicht in de waardeketen. Rozemeijer introduceert de Sourcing Toolkit, die bestaat uit vier belangrijke elementen: het sourcingproces in meerdere stappen, spendanalyse, de Kraljic Portfolio (een categorisering van producten op basis van business impact) en het ontwikkelen van een uitgebreide sourcingstrategie. Het komt erop neer dat strategische inkopers een grondig inzicht moeten hebben in de toeleveringsmarkt en de dynamiek van de toeleveringsketen. Leveranciers geven niet altijd voorrang aan de belangen van hun klanten – het is vaak een kwestie van machtsdynamiek. Rozemeijer gaat vervolgens in op categoriemanagement en relatiebeheer met leveranciers en sluit af met de 5 P’s van inkoop: Doel, Mensen, Processen, Product en Prijs.
Belangrijkste resultaten
Taner Atilgan, Lead Project Manager voor Grote Offshore Projecten bij TenneT, vond de sessie inzichtelijk: “Aangezien ik al redelijk bekend ben met inkoop, bood het theoretische deel van de sessie niet veel nieuwe informatie. De case studies maakten de concepten echter tastbaarder. Het meest waardevolle inzicht voor mij was te zien hoe verschillende mensen op hetzelfde probleem reageren en verschillende oplossingen voorstellen. Het was ook een openbaring om te leren over de Kraljic Portfolio – dit was de eerste keer dat ik ermee in aanraking kwam. Het raamwerk gaf me een duidelijk inzicht in hoe je verschillende producten binnen de toeleveringsketen moet benaderen terwijl je zowel commerciële als operationele prioriteiten in balans houdt. De informatie die in deze sessie werd gedeeld, is onmisbaar voor organisaties die streven naar het handhaven van hoge normen in hun inkoopprocessen.”
Peter Roozemond keek ook terug op de praktische relevantie van de sessie. “Ik heb echt genoten van de sessie. De KFC-case bleek een bijna exacte kopie van een situatie die een van onze medestudenten onlangs op zijn werk had meegemaakt. Dit versterkte de boodschap dat supply chain management gaat over het vinden van de beste oplossingen met alle waardeketenpartners. Ik kan de opgedane kennis toepassen in mijn huidige baan en ook in mijn rol als medeoprichter bij Velor, waar we op een missie zijn om de meest duurzame en volledig circulaire fietskleding te creëren. Bij Avient helpt deze sessie me om sommige spanningen tussen inkoop en innovatie beter te begrijpen. Bij Velor geeft het me inspiratie over hoe ik leverancierspartnerschappen beter kan beheren en de bijbehorende risico’s kan beperken.
Dit artikel is een verslag van een lecture die onderdeel is van het MaastrichtMBA-programma. Het artikel verscheen oorspronkelijk op de website van MaastrichtMBA. Lees het originele artikel hier.