Integriteit en Belangenverstrengeling
De maatschappelijke opvattingen over integriteit en belangenverstrengeling zijn de laatste jaren strenger geworden. Wat vroeger vanzelfsprekend was, is nu onoorbaar. Er zijn allerlei codes en regelingen gekomen wat wel en wat niet mag. Met middelen als openbare aanbesteding wordt getracht vriendjespolitiek te voorkomen. In toenemende mate wordt ook om transparantie van relaties tussen partijen gevraagd. […]
ZZZ_Werving en Selectie
Volgens de governancecodes is de maximale zittingsduur van toezichthouders tweemaal vier jaar. Gedurende die acht jaar zal een toezichthouder waarschijnlijk één of meerdere keren (direct of indirect) betrokken zijn bij de werving van nieuwe bestuurders en iedere anderhalf jaar te maken hebben met het vinden van nieuwe collega toezichthouders. Werving en selectie is dus een […]
IT Governance
Nederland is één van de meest gedigitaliseerde landen van de wereld en IT zit inmiddels in de haarvaten van bedrijfsprocessen binnen organisaties/ondernemingen. Het thema IT-beheersing is dan ook meer en meer een onderwerp van gesprek in de boardroom en de RvC/RvT. Hoewel meer posities in de RvB en RvC/RvT bezet worden door bestuurders en toezichthouders […]
Governance en Aansprakelijkheid
Het aanvaarden van een functie als bestuurder of toezichthouder betekent verantwoordelijkheid nemen en verantwoordelijk zijn. Fouten maken is menselijk. Bestuurders en toezichthouders, ook in de (semi-)publieke sector, zijn daarop (helaas) geen uitzondering. Het komt nu eenmaal voor dat een bestuurder, vaak met de beste bedoelingen, een strategische keuze maakt waar achteraf beschouwd misschien een andere […]
Governance Dynamics
De centrale vraag van deze masterclass is: Hoe geef ik als toezichthouder invulling aan mijn rol(len), in samenspel en tegenspel met collega-toezichthouders, het bestuur en andere interne en externe stakeholders? Met welke dynamieken krijg ik daarbij te maken? Aan bod komen onder meer: Deze masterclass biedt ervaren toezichthouders verdieping in het speelveld via ervaringsleren, met […]
De Rol van de Ondernemingskamer bij Geschillen in de Onderneming
Toezichthouders worden met enige regelmaat geconfronteerd met geschillen in de onderneming. Die geschillen kunnen betrekking hebben op het functioneren van het bestuur maar ook op de opstelling van bijvoorbeeld aandeelhouders of andere bij de onderneming betrokken stakeholders. Wat zijn in dergelijke situaties de do’s en de dont’s voor de toezichthouder? En aan de hand van […]
Effectief Financieel Toezicht
Dit onderwerp bestaat uit twee delen. De masterclasses zijn als tweeluik te volgen of apart als individuele masterclass. Deel I – Rol van banken bij financieringen In deze masterclasses wordt een inkijk gegeven in de keuken van een bank. Onderwerpen die aan bod komen, zijn onder andere: Deel II – Beoordelen van een kredietaanvraag In deze masterclass […]
Goed bestuur en toezicht in vrijwilligerswerk
Het maatschappelijke belang van vrijwilligerswerk is onmiskenbaar groot. Schattingen geven aan dat 1 op de 2 inwoners in Nederland zich inzet als vrijwilliger in kleine, middelgrote en/of grote vrijwilligersorganisaties. Gemiddeld een halve dag per week. Hoe zit die wereld van vrijwilligerswerk eigenlijk in elkaar en wat is er bijzonder aan dergelijke organisaties? Is ook hier […]
Duurzaam Ondernemen
Circulaire economie, duurzaamheid en maatschappelijk organiseren zijn niet meer weg te denken uit de maatschappelijke discussie en hebben ook hun weg naar wetgeving en governance codes gevonden. Er is toegenomen aandacht voor ethisch en integer handelen en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Met deze trends ontstaan kansen en risico’s voor bedrijfsvoering en imago. Tevens neemt de vraag naar […]
Digitale Transformatie
Digitale transformatie wordt als containerbegrip maar al te vaak gebruikt, waardoor er vaak misverstanden ontstaan. Digitale Transformatie is niet het digitaal maken van de bestaande organisatie, het is het compleet opnieuw bedenken en herinrichten van de organisatie met een digital-in-core insteek. Maar hoe doe je dat? Dit onderwerp bestaat uit drie delen waarin deelnemers kennismaken met […]